ПРОГРАМА моніторингового дослідження навчальних досягнень учнів з української мови
Додаток 1
до наказу Лебединського
закладу загальної середньої
освіти І-ІІІ ступенів №3
15.09.2023 № 120-ОД
ПРОГРАМА
моніторингового дослідження навчальних досягнень учнів
з української мови
І. Загальні положення
Мета загальної середньої освіти – розвиток і соціалізація особистості здобувачів освіти, формування їхньої національної самосвідомості, загальної культури, світоглядних орієнтирів, екологічного стилю мислення й поведінки, творчих здібностей, дослідницьких і життєзабезпечувальних навичок, здатності до саморозвитку й самонавчання в умовах глобальних змін і викликів.
Українська мова як державотворчий чинник, засіб збереження культурного надбання українського народу, формування громадянина України й особистості учня є найважливішим шкільним предметом.
Мета навчання української мови в закладі – формування компетентного мовця, національно свідомої, духовно багатої мовної особистості.
Здобуті у процесі навчання української мови знання, набуті вміння й навички мають бути опорою, яка дасть учням змогу реалізувати себе в житті, стати носіями культури свого народу, ініціаторами відновлення й збереження найкращих культурних традицій свого народу.
Виклики останніх років, які постали перед учасниками освітнього процесу, спричинили освітні втрати, зокрема з української мови. Тому постала необхідність дослідити рівень освітніх втрат з української мови, проаналізувати освітню діяльність учасників освітнього процесу, щоб мати об’єктивну інформацію щодо зазначених проблем та використовувати отримані відомості в процесі подальшої діяльності з метою підвищення якості освіти.
Зазначені чинники стали передумовою проведення моніторингу рівня якості знань з української мови та з’ясування труднощів учасників освітнього процесу під час вивчення/викладання зазначеного предмета у 2023/2024 навчальному році.
Мета: виявити навчальні втрати, відстежити їх подолання та визначити якість оволодіння новим програмовим матеріалом, який опрацьовують здобувачі освіти і визначити чинники, які впливають на рівень здобутих знань і сформованих предметних компетентностей.
Завдання:
- виявити, із яких тем у яких класах здобувачі освіти мають критичні освітні втрати;
- відстежити, як коригування планів сприяє подоланню освітніх втрат;
- з’ясувати, які технології освітньої діяльності найбільш ефективно сприяють засвоєнню матеріалу в умовах реалізації формату змішаного навчання;
- визначити чинники, які перешкоджають здобуттю знань учасниками освітнього процесу;
- визначити рівень засвоєння навчального матеріалу, передбаченого освітніми програмами 2023/2024 н.р. ;
- визначити рівень мотивації здобувачів освіти до формування предметних компетентностей;
- розробити рекомендації за результатами моніторингового дослідження.
Об’єкти:
- зміст навчального матеріалу з української мови та літератури;
- державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів;
- очікувані результати освітньої діяльності;
- освітні технології під час змішаного режиму навчання
Суб’єкти
- Суб’єктом, що проводить моніторинг є адміністрація закладу освіти.
- Учасники дослідження:
1) здобувачі загальної середньої освіти;
2) педагогічні працівники;
3) батьки, інші законні представники здобувачів освіти.
Індикатори
- Виконання державних вимог до рівня загальноосвітньої підготовки учнів:
- відповідність навчальних програм чинному законодавству;
- дотримання рекомендацій МОН щодо кількості контрольних робіт;
- відповідність календарно-тематичного планування чинним програмам;
- критерії оцінювання навчальних досягнень учнів, задекларовані в освітній програмі закладу.
- Чинники, які впливають на якість здобуття знань:
- рівень матеріально-технічного забезпечення учасників освітнього процесу;
- впровадження освітніх технологій;
- використання освітніх платформ та онлайн-сервісів;
- факультативи й гуртки;
- індивідуальні консультації;
- залучення до позашкільної освітньої діяльності.
3. Рівень сформованості предметних компетентностей:
- вхідне тестування;
- зрізи знань.
4. Чинники, які перешкоджають формуванню предметних компетентностей:
- об’єднання тем через загрози воєнного стану (повітряні тривоги);
- недостатньо сформована академічна доброчесність здобувачів освіти;
- освітні втрати за попередні роки навчання;
- недостатній рівень умотивованості здобувачів освіти.
5. Мотивація здобувачів освіти до здобуття знань:
- зацікавленість у вивченні предметів;
- потреба у додаткових заняттях із предметів;
- обізнаність про освітній контент інтернет-мережі;
- участь у конкурсах та олімпіадах.
Вид
Внутрішній
Методи, принципи та параметри моніторингового дослідження
Методи проведення моніторингу:
- анкетування здобувачів освіти, батьків;
- тестування, зрізи знань.
- Принципи, відповідно до яких проводиться моніторинг:
- науковість і методична обґрунтованість;
- об’єктивність;
- відповідність меті;
- системність;
- сприйняття учасниками освітнього процесу;
- відкритість де персоніфікованих результатів;
- закритість інформації про персональні результати учнів;
- інформативність для учасників освітнього процесу.
- У рамках цього моніторингу забезпечення виконання навчальних програм з предметів та здобуття очікуваних результатів освітньої діяльності визначається за такими параметрами: набуття предметних компетентностей згідно з Державними стандартами повної загальної середньої освіти, здатність учителів ефективно коригувати календарно-тематичні плани з метою подолання освітніх втрат та використовувати сучасні освітні технології для забезпечення формування предметних та ключових компетентностей.
Основні етапи моніторингового дослідження.
І етап – І семестр 2023/2024 н.р.
ІІ етап – ІІ семестр 2023/2024 н.р.
Інструменти, що будуть застосовані під час моніторингового дослідження
- Для збору інформації про рівень якості знань з української мови використовуються такі вимірювання:
- вхідне тестування;
- контрольні зрізи знань, розроблені учасниками робочої групи.
- Анкети для
- здобувачів освіти;
- педагогів;
- батьків.
- Спостереження (інформація, зібрана в процесі дослідження, буде проаналізована на засіданнях ШМО та використана з метою покращення якості освітнього процесу).
Проведення робіт з метою виявлення рівня знань учнів/учениць
Вимірювальні роботи якості знань відповідають таким критеріям:
- вхідне та вихідне тестування охоплює навчальний матеріал попередніх років, оцінювання проводиться у відсотках (не переводиться у бальну/рівневу систему);
- контрольні зрізи знань включають опрацьований матеріал поточного року навчання та матеріал з подолання освітніх втрат, спланований учителем після проведення вхідного тестування;
- з метою детального відслідкування подолання освітніх втрат учнями 9,11 класів додатково провести контрольний зріз знань у жовтні, березні.
Визначення результатів моніторингового дослідження
1.Обробка та узагальнення результатів моніторингового дослідження здійснюється на основі даних статистично-математичної обробки результатів учнівських робіт на вимірювання якості знань.
2. Проведення анкетування та опитування. Анкетування (9-11 класи) та опитування проводиться з метою отримання інформації про труднощі в організації освітнього процесу та вмотивованості його учасників.
3. Інформування про результати моніторингового дослідження здійснюється шляхом оприлюднення на сайті закладу освіти.
Графік проведення моніторингового дослідження:
1. Графік проведення вхідного тестування
№ з/п |
Клас |
Дата |
Відповідальний |
1. |
4 |
20.09.2023 |
Кузьменко В.А. |
2. |
5 |
14.09.2023 |
Хоруженко Н.В., Щербак І.І. |
3. |
6 |
18.09.2023 |
Щербак І.І., Капран Л.О. |
4. |
7 |
20.09.2023 |
Щербак І.І., Капран Л.О. |
5. |
8 |
22.09.2023 |
Хоруженко Н.В. |
6. |
9 |
21.09.2023 |
Щербак І.І., Глум Н.І. |
7. |
10 |
15.09.2023 |
Капран Л.О. |
8. |
11 |
19.09.2023 |
Капран Л.О. |
2. Контрольний зріз знань у 9, 11 класах
№ з/п |
Клас |
Дата |
Відповідальний |
1. |
11 |
10.10.2023 |
Капран Л.О. |
2. |
9 |
17.10.2023 |
Щербак І.І., Глум Н.І. |
3. Контрольний зріз знань у 4-11 класах – грудень 2023.
4. Вихідне тестування у 4-11 класах – березень 2024.