Результати самооцінювання у 2022/2023 н.р.
Результати самооцінювання
освітніх і управлінських процесів закладу освіти та внутрішньої системи забезпечення якості освіти за напрямом 2
«Система оцінювання здобувачів освіти» у Лебединському закладі загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів №3 у 2022/2023 н.р.
Критерії самооцінювання |
Основні аспекти освітніх і управлінських процесів закладу освіти та внутрішньої системи забезпечення якості освіти |
Вимога 2.1. Наявність системи оцінювання результатів навчання учнів, яка забезпечує справедливе, неупереджене, об’єктивне та доброчесне оцінювання |
|
2.1.1. Учні отримують від педагогічних працівників інформацію про критерії, правила та процедури оцінювання результатів навчання |
У закладі освіти інформація щодо системи оцінювання здобувачів освіти отримана шляхом вивчення діяльності педагогічних працівників в частині спостереження за проведенням навчальних занять, вивчення документації, опитування учасників освітнього процесу. Це дає підстави зробити наступні висновки, зокрема забезпечено публічність інформації щодо критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів. Критерії оцінювання оприлюднено на офіційному вебсайті закладу у рубриці «Освітня діяльність», а правила і процедури оцінювання висвітлено у змісті освітньої програми (розділ 6 «Інструментарій оцінювання»). Вчителями-предметниками виготовлено інформаційні матеріали щодо критеріїв оцінювання учнівства, які розроблені МОН України і враховують особливості вивчення теми, освітню програму закладу освіти, компетентнісний підхід до викладання навчального предмета, форму організації учнів на уроці. Зазначені матеріали розміщено в календарно-тематичних планах вчителів-предметників, а також у навчальних кабінетах для вільного користування здобувачами освіти. У закладі освіти у жовтні 2022 р. та травні 2023 р. проводилися опитування учнів щодо поінформованості про критерії, правила та процедури оцінювання. В опитуванні взяли участь відповідно 61 та 83 учні 5-11 класів. За результатами опитування 91,8%/100% з них отримують інформацію про критерії оцінювання, 1,6%/0% - не отримують. Підсумки опитування розглянуті на засіданні педагогічної ради (протокол №3 від 31.10.2022), нараді при директору (протокол №9 від 05.06.2023). Таким чином можна зробити висновок, що здобувачі освіти закладу вважають, що оцінювання результатів їх навчання є справедливим і об’єктивним, вони в переважній більшості отримують інформацію про критерії оцінювання. Педагоги аргументують виставлені оцінки та ознайомлюють з ними здобувачів освіти, визначають шляхи покращання результатів навчання, заохочують для подальшого навчання; не допускають випадків виставлення оцінок без коментарів. Членами робочої групи в жовтні проведено опитування серед батьків учнів початкових класів з метою перевірки інформованості батьків про критерії навчальних досягнень учнів. Анкета була анонімна, а результати використані лише в узагальненому вигляді. Всього учнів 1-2 класів – 46 чол., 3-4 класів – 62 учні. В опитуванні взяло участь 45 батьків 1-2 класів, що становить 98% від загальної кількості, 50 батьків учнів 3-4 класів, що становить 81% від загальної кількості. Підсумки опитування розглянуті на засіданні педагогічної ради (протокол №3 від 31.10.2022). Членами робочої групи в жовтні, травні проведено опитування серед батьків учнів 5-11 класів. В опитуванні взяли участь відповідно 60 та 81 батьків учнів 5-11 класів. За результатами опитування встановлено, що 51,7%/51,9% вважають, що учителі справедливо оцінюють досягнення учнів; 88,3%/87,6% респондентів ознайомлені з критеріями, правилами, процедурами оцінювання навчальних досягнень здобувачів освіти. Питання оцінювання навчальних досягнень також неодноразово розглядалося на нарадах при директору, оперативних нарадах, засіданнях педагогічної ради закладу. 30 опитаних педпрацівників зазначили, що інформують учнів про критерії оцінювання навчальних досягнень. 6,7% вчителів зазначили, що під час оцінювання навчальних досягнень користуються виключно рекомендаціями МОН, 90% адаптують критерії МОН до умов роботи закладу. 70% відповіли, що розробляють власні критерії. Проте, на жаль, 62,7% учнів зазначають, що вони не беруть участі у розробці критеріїв оцінювання робіт. Цей факт підтверджено і тим, що під час спостереження за навчальними заняттями зафіксовано, що критерії оцінювання запропонованих завдань визначалися і обговорювалися з учнями лише на уроках в окремих вчителів. Результати самооцінювання – Д |
2.1.2.Система оцінювання в закладі освіти сприяє реалізації компетентнісного підходу до навчання |
Учителі закладу застосовують елементи формувального, в першу чергу вчителі початкових класів, та підсумкового оцінювання результатів навчання учнів, що ґрунтуються на компетентнісному підході. Однак під час відвідування членами робочої групи навчальних занять епізодично спостерігалось спрямування оцінювання результатів навчання на індивідуальний поступ учня та у якості інструментарію для оцінювання недостатньо використовувалися компетентнісні завдання. Результати навчальної діяльності учнів могли обмежуватися знаннями, в той час як метою навчання мають бути сформовані компетентності. Під час спостережень за навчальними заняттями було також зазначено, що система оцінювання у закладі не завжди враховує всі вимоги компетентнісного підходу, зокрема не здійснювалося оцінювання на основі цілей та критеріїв, не завжди використовувались прийоми самооцінювання та взаємооцінювання учнів, не було у здобувачів освіти можливості вибору рівня навчальних завдань та напрямів навчальної діяльності. Слід відмітити, що вчителі української мови і літератури, зарубіжної літератури, англійської мови, біології і хімії, математики, історії, трудового навчання, географії, основ здоров’я навчають учнів застосовувати набуті знання й уміння в конкретних навчальних та життєвих ситуаціях, формують ключові компетентності засобами міжпредметного і предметного змісту. Процес впровадження вчителями компетентнісного підходу в систему оцінювання вивчався також шляхом перевірки робіт в учнівських зошитах, критеріїв оцінювання, які використовували вчителі під час оцінювання обов’язкових видів робіт (нарада при директору, протокол №7 від 27.03.2023). У системі методичної роботи закладу освіти реалізується напрям, який забезпечує вивчення питань компетентнісного підходу. Зокрема питання «Про реалізацію компетентнісного підходу під час викладання навчальних предметів» розглядалося на засіданні педегогічної ради (протокол №8 від 03.04.2023). Педагоги закладу долучаються до проведення майстер-класів, навчальних семінарів, творчих лабораторій. Так, в рамках проведення методичного тижня майстерності педагогів «Сучасні підходи до освітнього процесу. Прийоми ситуації успіху» вчителі презентували досвід роботи з даного питання. Результати самооцінювання – ВП |
2.1.3. Учні вважають оцінювання результатів навчання справедливим, неупередженим, об'єктивним, доброчесним. |
За результатами повторного опитування 98,7% опитаних учнів і 89% батьків вважають, що оцінювання результатів навчання у закладі освіти є справедливим і об’єктивним. Результати опитування також показують, що вчителі заохочують учнів до навчання, підтримують їх, коли вони стикаються з труднощами. На питання анкети для учнів, наскільки доступно вчителі пояснюють та аргументують виставлення оцінок, 90,2% відповіли, що вчителі ще до початку оцінювання завжди пояснюють, за що можна отримати ту чи іншу оцінку; 6,6% вважають, що вчителі, в переважній більшості, пояснюють вимоги до оцінювання, аргументують оцінку лише на прохання дитини; 3,3% - вчителі ніколи не пояснюють вимоги до оцінювання, не обґрунтовують виставлену оцінку. На питання, з якою метою оцінюють навчальні досягнення, 70,5% респондентів відповіли, що для визначення рівня знань, умінь і навичок, 23% – для відстеження індивідуального прогресу, 4,9% – для відтворення матеріалу підручника, 1,6% відповіли, що їм невідомо з якою метою. Для вивчення об’єктивності оцінювання здійснювався контроль навчальних досягнень учнів за І, ІІ семестри та за рік (нарада при директору, протокол №4 від 29.12.2022; наказ №150-ОД від 29.12.2022, наказ №58-ОД від 08.06.2023), проводився внутрішній моніторинг результатів навчання учнів з базових предметів інваріантної складової навчального плану у 9,11 класах (наказ №54 від 25.05.2023). Результати самооцінювання – Д |
Результат самооцінювання, у цілому за вимогою 2.1 – Д |
|
Вимога 2.2. Систематичне відстеження результатів навчання кожного учня та надання йому (за потреби) підтримки в освітньому процесі |
|
2.2.1. У закладі освіти здійснюється аналіз результатів навчання учнів |
З метою виявлення об’єктивного та раціонального підходу до оцінювання результатів навчання учнів з боку вчителя, простеження системності в оцінюванні учнів, динаміки їхніх результатів навчання у закладі освіти здійснювався контроль навчальних досягнень учнів за І, ІІ семестри та за рік, проводився внутрішній моніторинг навчальних досягнень здобувачів освіти з базових предметів інваріантної складової навчального плану у 9,11 класах. За результатами моніторингу визначено коефіцієнт кореляції між навчальними досягненнями учнів у І семестрі та результатами зрізу знань з предметів: у 9 класі з української мови, математики, англійської мови; в 11 класі з української мови та літератури, математики, біології. Значення коефіцієнта змінюється в межах [0,5 ÷ 0,7] з української мови та біології в 11 класах, кореляція помітна, що свідчить про необ’єктивність оцінювання навчальних досягнень учнів. З інших предметів значення коефіцієнта потрапляє в інтервал [0,7 ÷ 1], кореляція є істотною, а значить, система оцінювання навчальних досягнень учнів з цих предметів є достатньо надійною. Результати моніторингу узагальнюються у вигляді статистичних звітів, таблиць, наказів (накази №149-ОД від 23.12.2022; №152-ОД від 27.12.2022; №53-ОД від 25.05.2023; №54-ОД від 25.05.2023). Проводиться у закладі освіти аналіз якості викладання та рівня знань, умінь і навичок учнів з навчальних предметів, відповідність рівня досягнень учнів вимогам освітньої програми. Результати обговорюються на засіданнях методичних об’єднань та узагальнюються у наказах (накази №139-ОД від 23.11.2022; №151-ОД від 27.12.2022; №156-ОД від 29.12.2022; №45-ОД від 28.04.2023). З метою визначення рівня навчальних досягнень учнів, їх працездатності, вивчення рівня сформованості колективу, виконання режиму закладу освіти та єдиних вимог на навчальних заняттях здійснювався класно-узагальнюючий контроль у 9, 4 класах (накази №153-ОД від 29.12.2022, №57 від 07.06.2023). Аналіз результатів моніторингових досліджень проводиться на засіданнях педагогічної ради, нарадах при директорі, на засіданнях шкільних методичних об’єднань, де приймаються рішення щодо корекції освітньої діяльності педагогів, визначення індивідуальної освітньої траєкторії окремих учнів. Проте прийняті за їх результатами рішення не завжди використовуються для подальшого корегування системи оцінювання, подолання виявлених недоліків. Результати самооцінювання – ВП |
2.2.2. У закладі освіти впроваджується система формувального оцінювання |
Питання формувального оцінювання розглядалося на засіданні педагогічної ради (протокол №4 від 19.12.2022), засіданнях шкільних методичних об’єднань, методичних нарадах, що відображено у відповідних протоколах. Педагогами закладу були проведені майстер-класи з даного питання. За результатами спостережень робочою групою, адміністрацією закладу навчальних занять було встановлено, що більшість вчителів застосовують різні прийоми формувального оцінювання результатів навчання учнів, надають учням час на обдумування відповіді, супроводжують відповіді учня уточнюючими запитаннями, забезпечують зворотній зв'язок щодо якості виконаного завдання, відзначають досягнення учнів та підтримують у них бажання вчитися. На питання щодо видів оцінювання навчальних досягнень учнів 50% педагогів зазначили, що постійно використовують систему формувального оцінювання. Варто зазначити, що після проведення у грудні педагогічної ради з даного питання значно збільшилась кількість педагогів, які стали систематично впроваджувати вправи формувального оцінювання. Вчителі стали активніше використовувати різні форми самооцінювання, взаємооцінювання. За результатами анкетування 86,7% вчителів повідомили, що використовують у своїй роботі словесне оцінювання, 80% - зворотній зв’язок, 43,3% - портфоліо, 43,3% - листки самооцінювання. Результати самооцінювання – Д |
Результат самооцінювання, у цілому за вимогою 2.2 – ВП |
|
Вимога 2.3. Спрямованість системи оцінювання на формування в учнів відповідальності за результати свого навчання, здатності до самооцінювання |
|
2.3.1. Заклад освіти сприяє формуванню в учнів відповідального ставлення до результатів навчання |
Педагогічні працівники надають здобувачам освіти необхідну допомогу в навчальній діяльності в різних формах (консультації, індивідуальні завдання, допомога у підготовці до участі в олімпіадах, конкурсах, підготовці до державних іспитів), відзначають досягнення учнів, підтримують у них бажання навчатися. Під час оцінювання навчальних досягнень учнів учителі дотримуються принципів академічної доброчесності, і, відповідно, заохочують учнів дотримуватися її. На запитання, що ви робите для того, щоб запобігати випадкам порушень академічної доброчесності серед здобувачів освіти, 78,6% педагогів відповіли, що проводять роботу щодо дотримання академічної доброчесності, 67,9% зазначили, що використовують завдання, які унеможливлюють списування. У закладі освіти проводяться заходи профорієнтаційного спрямування. Організована робота факультативів, які сприяють розвиткові самостійної та кооперативної роботи учнів (зазначено в освітній програмі закладу освіти). У закладі освіти створені умови для участі здобувачів освіти у вирішенні важливих питань, обрання шляхів розв’язання проблем через діяльність в органах учнівського самоврядування. Дане питання відображене в системі науково-методичної роботи закладу. Вчителі проходять онлайн-курси, відвідують тренінги та майстер-класи. Результати самооцінювання – Д |
2.3.2. Заклад освіти забезпечує самооцінювання та взаємооцінювання учнів |
Під час спостереження за навчальними заняттями встановлено, що більшість педагогів дають учням можливість вибору рівня навчальних завдань і напрямів навчальної діяльності (завдання підібрані відповідно до вікових особливостей учнів). 27,7% опитаних здобувачів освіти зазначають, що вони постійно здійснюють самооцінювання результатів своєї роботи під час навчальних занять, 50,6% роблять це здебільшого, 18,1% – рідко. На запитання педагогам чи використовують вони для оцінювання здобувачів освіти самооцінювання, «так» вказали 71,4%, взаємооцінювання використовують 76,2% педагогів. Основною метою взаємооцінювання є відзначення сильних і слабих сторін інших робіт і, таким чином, аналіз власного прогресу. Розглядалося це питання на нарадах при директору і вивчалось у структурі роботи засідань шкільних методичних об’єднань. Результати самооцінювання – Д |
Результат самооцінювання, у цілому за вимогою 2.3 – Д |
|
Результат самооцінювання за напрямом 2 «Система оцінювання здобувачів освіти» – Д |
Директор Тетяна ФРОЛОВА