A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Лебединський заклад загальної середньої
освіти І-ІІІ ступенів № 3
Лебединської міської ради Сумської області

Професійне вигорання педагога

Дата: 28.02.2023 11:30
Кількість переглядів: 43

Фото без опису Результати досліджень вітчизняних науковців в професіях системи «людина -людина» свідчать, що ознаки синдрому вигорання мають :

• 80% лікарів;

• 65 % педагогів;

• 85% соціальних працівників,

• 60% працівників органів внутрішніх справ.

        Специфіка роботи людей даних професій відрізняється тим, що в них присутня велика  кількість ситуацій з високою емоційною насиченістю і необхідністю міжособистісного спілкування. Це вимагає від фахівців значного внеску до встановлення довірливих  відносин і уміння управляти емоційною напруженістю ділового спілкування.

 Професійне вигорання — це стан виснажен­ня особистості, спричинений над­мірними завданнями, що ставить природне чи професійне середо­вище та який   характеризується    зневірою у власній професійності, фізичною й емоційною втомою, по­чуттям нереалізованості.

         На  думку психологів, типо­вий комплекс вигорання складається з таких про­явів, як стомлюваність, головний біль, знижений імунітет, дратівливість, зміна поведінки, а також відчуття постійної нудьги й утрати бажань.

 

Професійне  вигорання містить чотири типи проявів:

  • Фізичні прояви — домінує почуття стомлю­ваності, мають місце ігнорування фізичної актив­ності, порушення сну, втрата апетиту й ваги, зни­ження сексуальних бажань, часті захворювання без явних причин, можливе зловживання алкого­лем, ліками, палінням.
  • Емоційні прояви — виникають трудно­щі в розслабленні, спостерігається постійне по­чуття нудьги, поганий настрій, відчувається при­сутність негативних думок, з'являються тривалі образи (постійне почуття самотності або ізоляції, пустоти, страхи), які повторюються.
  • Родинні й суспільні прояви — знижене за­цікавлення членами родини, роздратування або прояви злості на членів родини, проведення більшої частини часу поза межами дому, протидія спільному від­починку, надмірне зацікавлення телебаченням як способом утечі від проблем. 
  • Прояви, пов'язані з роботою — втра­та натхнення; відчуття, що завжди бракує часу на щось; боязнь перед щоденним виходом на робо­ту; зростаюче почуття некомпетентності; нароста­юче незадоволення роботою; постійна злість і ба­жання образити працівників, колег; потреба часто дивитися на годинник; труднощі у вираженні дові­ри; нездатність приймати рішення.

Симптоми професійного вигорання:

  • робота витісняє все інше («береться» додому і на вихідні, посідає головні теми розмов);
  • колишня енергійність зміняється почуттям втоми, апатії, розчарування;
  • розлади сну, нав’язливі думки, які стосуються роботи, прокручування подумки моментів, в які можна було б інакше вчинити-сказати;
  • зниження уважності, збільшення кількості помилок, сповільнення темпів роботи, зниження продуктивності;
  • спалахи агресивності, цинічності, байдужості стосовно колег, клієнтів, часто – родини;
  • зниження настрою, почуття провини за реальні чи уявні помилки;
  • поява хворобливих проявів (починаючи від частих ОРЗ, закінчуючи появою гіпертонії і проблем із серцем);
  • небажання виконувати свої обов’язки.

Ознаками емоційного виснаження є такі від­чуття:

  • на закінчення робочого дня людина почуває себе використаною;
  • виникає почуття емоційної вичерпаності;
  • устаючи зранку, людина почуває себе вже втомленою, знаючи, що попереду—робочий день;
  • дуже виснажує щоденна праця з людьми;
  • у людини складається враження, що вона за­надто багато працює;
  • їй здається, що вона вже досягла межі своєї мудрості.
  • байдужість до людей, з якими вона співпра­цює;
  • не здатна успішно розв'язати проблеми;
  • не має відчуття, що робота позитивно впли­ває на життя;
  • не має відчуття наявності в собі великого за­пасу енергії;
  • не може розслабитися;
  • не має відчуття задоволення від співпраці зі своїми колегами;
  • не має відчуття досягнення значних успіхів;

Причини професійного вигорання:

  • великий обсяг роботи, надмірна кіль­кість обов'язків;
  • над-контроль, над відповідальність;
  • відсутність результату або оцінки своєї праці;
  • низька оплата праці;
  • відчуття наближення старості, «криза віку»;
  • помилка при виборі роботи, роз­чарування;
  • інертне середовище;
  • невміння бачити альтернативу;
  • обмеження кола діяльності;
  • домаш­ні клопоти;
  • невміння «вихо­дити з ролі вчителя»;
  • необ'єктивна самооцінка;
  • страх перед критикою;
  • брак якості підвищення кваліфікації;
  • присвоєння перемог працівника ін­шими людьми тощо.

Вправа “Концентрація на рахунку”.

Подумки повільно рахуйте від 1 до 10 і зосередьтеся на повільному рахунку. Якщо в якийсь момент думки почнуть розсіюватися, і ви не зможете зосередитись на рахунку, почніть рахувати спочатку. Повторюйте рахунок протягом декількох хвилин.

Вправа “Напруження – розслаблення”.

Встаньте прямо і зосередьте увагу на правій руці, напружуючи її як можна сильніше, до межі. Через декілька секунд скиньте напруження, розслабте руку. Аналогічну процедуру зробіть по черзі з лівою рукою, правою та лівою ногами, попереком, шиєю.

Дихальні вправи

Найпростіша вправа, яку можна використати будь-де і будь-коли – «тричі по три»: на 1,2,3 робимо вдих; 1,2,3 – затримка дихання; 1,2,3 – видих.


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень